Verksamhetsansvarig anders.karlborg@ntf.se 0555-100 10
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanf...
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Nyheter P4 Västmanland, fre 22 aug 2025
Det var natten mot fredag som det har klottrats hot på väggen. Enligt en förälder till P4 Västmanland har det stått att det ska smälla klockan tolv. Josef Jakobsson. Varannan bilist kör för fort utanför skolor enligt tidigare mätningar och nu vid skolstarten mäts hastigheten igen utanför skolor i Arboga. Vi tycker att det är bedrövligt att inte bilisterna respekterar hastighetsgränserna. Elisabeth Westman på Nationella trafiksäkerhetsförbundet MTF i Västmanland säger att den högsta hastigheten när man gjorde mätningar i maj på en 30-sträcka utanför en skola i Arboga var 58 km i timmen. Då mättes hastigheten på nio orter i landet. Det visade sig också varannan bilist körde för fort. Nu vid skolstarten är NTF på plats igen i Arboga för att uppmärksamma hur fort det går utanför skolor. Men frågan är då hur man ska göra för att få ner hastigheten. Dels så vill vi gå ut med information via skolan så att både föräldrar och elever som går där. Och sen så vill vi trycka på lite grann och hjälpa kommunerna med statistik så att de ska få bra underlag.
MyNewsdesk SE, fre 22 aug 2025
Samtidigt samlas statistik in som tillsammans med data från många års liknande däckundersökningar utgör ett viktigt kunskapsunderlag. Däckkollen i Göteborg sker i anslutning till Polisens trafikkontroll. Bland annat mäts mönsterdjup och däcktryck. Däckkollen genomförs av experter och är frivillig. Välkommen till Däckkollen: Datum: Tisdag den 26 augusti 2025 Tid: 10:00 Plats: Norra Hisingen, korsningen Tuvevägen/Knipplekullen Resultat från Däckkollen 2024 kommer också att finnas på plats. Anmälan uppskattas och sker till: Malin Lundgren, NTF malin.lundgren@ntf.se
Vi kommer fortsätta i vårat projekt nästa år och även i andra spårbygdsprojekt så kommer man testa det här också. Reporter Josef Jakobsson i samarbete med P4 Sörmland. Varannan bilist kör för fort utanför skolor enligt tidigare mätningar och nu vid skolstarten mäts hastigheten igen utanför skolor i Arboga. Vi tycker att det är bedrövligt att inte bilisterna respekterar hastighetsgränserna. Elisabeth Westman på Nationella trafiksäkerhetsförbundet MTF i Västmanland säger att den högsta hastigheten när man gjorde mätningar i maj på en 30-sträcka utanför en skola i Arboga var 58 km i timmen. Då mättes hastigheten på nio orter i landet. Det visade sig också att varannan bilist körde för fort. Nu vid skolstarten är MTF på plats igen i Arboga för att uppmärksamma hur fort det går utanför skolor.
Via TT, tor 21 aug 2025
Den 26 augusti sänder MHF Tylösandsseminariet Studio där vi sätter fokus på det högaktuella temat: ”Är våra barn och unga säkra i trafiken?”. Denna digitala sändning bjuder på insiktsfulla föredrag, engagerande diskussioner och ny forskning om hur vi kan skydda barn och unga i trafiken. Seminariet riktar sig till engagerade i trafiksäkerhetsfrågor, barns säkerhet och stadsplanering, och de som vill ta del av de senaste rönen och inspireras till att bidra till en säkrare trafikmiljö. Tylösandsseminariet Studio, arrangeras av MHF i samarbete med Trafikverket, Folksam och NTF, och är en kostnadsfri livesändning som äger rum den 26 augusti 2025, kl. 09:00–12:00. Seminariet leds av den välkände moderatorn Sverker Olofsson och samlar experter, forskare och beslutsfattare för att diskutera trafiksäkerhet för barn och unga. Temat ”Är våra barn och unga säkra i trafiken?” belyser avgörande frågor som: Statistik och skador: Hur skadas barn i trafiken? Folksam presenterar ny statistik över olyckor och skador bland barn.
Eftermiddag i P4 Göteborg, tor 21 aug 2025
Det är viktigt att vi berättar om det och vi har faktiskt också nu precis gjort filmer om hjälmanvändning. Då är det två pojkar som har kört elsparkcykel och ramlat. Den ena hade hjälm och den andra inte. Den filmen visar väldigt tydligt vilka skillnader det blir i skador. Det är mycket som kan hända. Vi får hoppas att det här kanske har gjort någonting med informationen som sprids vidare. Emelie Hedberg, kommunikationsansvarig på NTF, tack för att du var med här. Tack så mycket. Så vi får se ifall det kommer några fler reaktioner helt enkelt. Ja, filmerna finns ju på vår hemsida också, ntf.se. Just det. De borde alla kolla på. Ja, det finns många filmer man kan kolla på. Annika Jansson, Trafikläget, hur ser det ut? Då är det besvärligt på E6 vid Ullevimotet i norrgående riktning på påfarten.
Förmiddag i P4 Göteborg, tor 21 aug 2025
Det är ett projekt som vi kallar Trygga skolvägar där vi kartlar egentligen alla skolvägar och vi gjorde en del fysiska åtgärder. Vi har fortfarande kvar någon åtgärd tror jag. Och då hade vi även samtal med brukarråd och rektor och sånt där för att få ner hastigheten inom området. Så jag känner mig ganska trygg faktiskt återigen. Men trots allt så rapporterade vi här igår om den här undersökningen som NTF har gjort som ju visar att då varannan bil kör över hastighetsbegränsningen just förbi skolor. Så jag tänker att det här innebär ju att många av bilarna kommer köra snabbare. Har ni med det i beräkningen? Ja det har vi. Jag tycker det är jättebra att NTF uppmärksammar detta. Det är ju egentligen ett oönskatt beteende som vi inte vill ha. Precis som att vi inte vill att folk tittar på mobilen så när de kör eller kör attonyktra och så. Så vi tycker det är jättebra att de uppmärksammar det. Och vi har egna trafikmätningar vi mäter utanför våra skolor varje år. Så vi känner till det.
Nyheter P4 Göteborg, tor 21 aug 2025
Varannan bilist kör för fort vid skolor. Hur ska vi se? Mycket? 46. Det visar mätningar som Nationella Trafiksäkerhetsförbundet gjort i Sverige. Hade polisen varit med här och stått med oss och tagit fortkörare så hade de fått in en hel del i statskassan. Lena Karlsson på NTF Väst står med sin lasermätare utanför Oxledskolan i Partiläne skolan drar igång. Under vårterminen i år gjordes nära 60 000 observationer på nio platser i Sverige. 48 procent körde över tillåten hastighet vid skolor under skoltid. Det går ju alldeles för fort. Under sina mätningar träffar NTF många föräldrar som kussar sina barn. De är ofta stressade. Är man stressad och kör lite för fort själv så gör man själva situationen stressande tillbaka. Linus Helsing, Hasse Andersson, P4 Göteborg. Vdn i det kommunala fastighetsbolaget Higa brundade bostadskön och gav kontraktet för en femrumslägenhet i en 1700-tals härgård till en av bolagets konsulter, det berättar Expressen. Enligt regelverket ska alla HIGAPs lägenheter hyras ut via boplats.
MyNewsdesk SE, tor 21 aug 2025
Resultat från mätningarna ger också viktig kunskap om däckens skick på svenska vägar – kunskap som ligger till grund för åtgärder för ökad trafiksäkerhet säkerheten och bättre hållbarhet. I år genomförs Däckkollen i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Däckkollen är en del av Däckrazzia, en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF och Bilprovningen. För mer information, kontakta: Andreas Åström, NTF Västernorrland, andreas.astrom@ntf.se, 070-369 87 56
Uteblivna eller försenade läkemedel påverkar dock inte nyttan med studien, säger Mikael Kjöll. Nej, det tycker jag inte. Jag menar att den typen av studier är nödvändigt för att man ska kunna förbereda vålen för en framtida scenario där man faktiskt har tillgång till de här läkemedlen. Jenny Segergren, P4 Göteborg. Varannan bilist kö för fort vid skolor. Hur ska vi se? Mycket? 46. Det visar mätningar som Nationella Trafiksäkerhetsförbundet gjort i Sverige. Hade polisen varit med här och stått med oss och tagit fortkörare så hade de fått in en hel del i statskassan. Lena Karlsson på NTF Väst står med sin lasermätare utanför Oxledsskolan i Partiläne skolan drar igång. Det går ju alldeles för fort.
Sveriges Radio, ons 20 aug 2025
Nästan varannan bilist kör för fort vid skolor. Det visar en mätningar som Nationella trafiksäkerhetsförbundet gjort. Under vårterminen i år gjordes nära 60 000 observationer på nio platser i Sverige. 48 procent körde över tillåten hastighet vid skolor, enligt NTF. ”Hade poliser varit här och tagit fortkörare så hade de fått in en hel del i stadskassan”, säger Lena Karlsson på NTF väst vid en skola i Partille. Hasse Andersson hasse.andersson@sverigesradio.se Linus Helsing linus.helsing@sverigesradio.se Lena Karlsson från Nationella trafiksäkerhetsförbundet står med sin laser och mäter hastigheten utanför en skola i Partille. Foto: Hasse Andersson/Sveriges Radio
Radio Sweden på lätt svenska, ons 20 aug 2025
Hon säger till P4 Västernorrland att om man kör sitt barn till skolan med bil så måste man ta det lugnt. Annars kan barn skadas, säger hon. Att trafiksäkerheten är otroligt viktig, inte bara för sitt eget barn men för alla andras också. Det går inte att släda in här och ha bråttom utan man får lugna ner sig och tänka sig för helt enkelt. Förra året skadades över 2000 barn i trafiken kring skolstarten enligt Transportstyrelsen. En journalist på NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, säger att det är många barn som börjar i skolan för första gången. De är inte vana vid trafiken och då ökar risken för olyckor. Det är nya trafikanter ute i trafiken och det finns alltid en risk kring det. Samir ägde en restaurang och är en av dem som hotats av kriminella gäng. Samir heter egentligen något annat och vi har bytt ut hans röst.
Annars kan barn skadas, säger hon. – Trafiksäkerheten är otroligt viktig, inte bara för sitt eget barn, men för alla andras också. Det går inte att sladda in här och ha bråttom. Utan man får lugna ner sig och tänka sig för helt enkelt. Förra året skadades över 2 000 barn i trafiken kring skolstarten, enligt Transportstyrelsen. Lars Nordquist på NTF, nationella trafiksäkerhetsförbundet, säger att det är många barn som börjar i skolan för första gången. De är inte vana vid trafiken och då ökar risken för olyckor. – Det är nya trafikanter ute i trafiken, och det finns alltid en risk kring det. Alexandra Bergström är trafikpolis i Västernorrland. Foto: Christer Suenson/Sveriges Radio.
Förmiddag i P4 Göteborg, ons 20 aug 2025
Ta tag i detta kommunen, hälsar du som skriver detta. Och vi har också fler som skriver in här. Hög fart vid 30, skyltat vid skola. Tänk på konsekvenserna när du kanske blir av med körkortet när du kör för fort förbi en skola. Ja, Hassan Andersson står ju precis i detta nu i Cvedalen. Han var för en stund sedan tillsammans med NTF som är ute och kollade till hur det egentligen går där med hastighet utanför skolor. Vad tänker du? Känner du igen dig? Är du själv förälder och har kanske då själv erfarenhet av att du har kört för fort utanför. Och kommit på dig själv sådär lite för sent. Det finns ju alla möjliga tankar här som man skulle kunna komma in med här hos oss i P4 Göteborg.
Ekot nyhetssändning, ons 20 aug 2025
Alexandra Bergström är trafikpolis i Västernorrland. Det händer mycket kring skolorna, helt klart. Vägarna runt om, det är ju av vikt att man är uppmärksam och håller en låg fart, eftersom det är mycket barn som rör sig där. Och just kring skolstarterna händer många olyckor i trafiken för unga. Speciellt farligt när det börjar nya elever på nya skolor, säger Lars Nordqvist på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF. Det är nya trafikanter ute i trafiken och det finns alltid en risk kring det. På nya skolor säger Lars Nordqvist på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF. Det är nya trafikanter ute i trafiken och det finns alltid en risk kring det. Under år 2024 skadades 2007 barn i åldern mellan 6 och 18 år gamla i trafiken i Sverige under månaderna augusti och september. En ökning med 12 procent på två år visar statistik från Transportstyrelsen. Och många incidenter inträffar också när barnen ska skjutsas till eller från skolorna.
Lokala Nyheter Uppsala, ons 20 aug 2025
Det innebär att vi ska stå på ställen där det är mycket folk i rörelse. Barn är ganska oberäkniga. De har inte det här trafikvästet som man kanske har när man blir äldre. Det gör att det kan hända situationer som man kanske inte räknar med. Här får jag släppa in dem på 40-området. Men trots riskerna visar mätningar från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet att nästan hälften av bilisterna kör för fort utanför skolor. Människor kör generellt för fort för att man har kanske mycket annat att tänka på. Man gör annat när man kör bil som man inte ska göra. Skolorna blir ju ett riskområde med anledning av att det är där barnen är. Därför måste man vara extremt försiktig när man passerar. Hur går det då hittills?
Nyheter P4 Västernorrland, ons 20 aug 2025
Det händer mycket kring skolorna. Vägarna runt om är av vikt att man är uppmärksam och håller en låg fart eftersom det är mycket barn som rör sig där. Säger Alexandra Bergström som jobbar vid Trafikpolisen i Västernorrland. Och just kring skolstarterna händer många olyckor i trafiken för unga. Speciellt farligt när det börjar nya elever på nya skolor, säger Lars Nordqvist på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF. Det är nya trafikanter ute i trafiken och det finns alltid en risk kring det. Det är ju väldigt många barn som ska av eller ur sina bilar. Det ska korsas över vägen. Stressade föräldrar som är sent till jobb. Under år 2024 skadades 2007 barn i åldern mellan 6 och 18 år gamla i trafiken i Sverige under månaderna augusti och september. En ökning med 12 procent på två år visar statistik från Transportstyrelsen.
Morgon i P4 Göteborg, ons 20 aug 2025
Men när de ser mig när de står här med mikrofonen här då brukar de nästan tvärnita. Det är inte det som är meningen utan meningen är att man runt om vid alla skolor ska sänka hastigheten. För man är en fara för de här små barnen som inte har det utvecklade farotänkandet när man är nära trafiken. De kan jaga varandra, de kan spänga ut i gatan eller något liknande. Vi ska tala med NTF. Det är de som står för den här undersökningen. Och det är inte första gången de gör det här utan det finns också historia. Och jag har varit med tidigare. Bland annat var det på en skola där de har kört över 100 kilometer i timman. Nu på den skolan så har man fått upp skyltar, digitala skyltar. Så det kanske gör sitt att man är ute och mäter så här.
Morgon i P4 Västerbotten, ons 20 aug 2025
godkänna de som utbildar om asbestsanering. Jag vill prata med dig. Det säger Lars Nordqvist på Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF. Det är nya trafikanter ute i trafiken och det finns alltid en risk kring det. Regeringen ger 9 miljoner kronor i stöd till den egyptiska hjälporganisationen Röda Halvmånen för att vårda patienter från Gaza som evakuerats till Egypten enligt ett pressmeddelande. Stödet går även till att stärka leveranskedjorna för nödhjälp.
Morgon i P4 Västernorrland, ons 20 aug 2025
Det är ju därför man ska känna sig trygg när man nu släpper sitt barn på något sätt. Sen är det naturligtvis så måste man ju försöka inte lära sitt barn kan man ju inte säga för det funkar ju inte alltid. Men försöka i varje fall på något sätt se dig för hela tiden. Även om det inte funkar långt ifrån alla barn att se sig för. Hur allvarligt ser ni på NTF att trafiksituationen är bland det farliga runt omkring skolarnas områden? Det är egentligen väldigt illa. För det ska ju vara så att när jag som förälder som ska skicka mitt barn till skolan så ska jag känna mig trygg någonstans. Och det gör ju många föräldrar inte. Och här skulle man ju vilja se att ännu fler kommuner jobbade ännu mer med att försöka säkra upp skolvägarna till och från skolan.
Morgon i P4 Norrbotten, ons 20 aug 2025
Plera eller godkänner dem som utbildar om asbestsanering. Sveriges Radio. på nya skolor, det säger Lars Nordqvist på Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF. Det är nya trafikanter ute i trafiken och det finns alltid en risk kring det. Regeringen ger 9 miljoner kronor i stöd till den egyptiska hjälporganisationen Röda Halvmånen för att vårda patienter från Gaza som evakuerats till Egypten enligt ett pressmeddelande. Stödet går även till att stärka leveranskedjorna för nödhjälp.
Över 2 000 barn skadades i trafiken under två månader runt skolstarten i fjol, varav 46 i Västernorrland, enligt Transportstyrelsen. Trafikpolisen och NTF varnar för riskerna kring skolor, särskilt med nya elever och stressade föräldrar. Många olyckor sker vid av- och påstigning. Alexandra Bergström vid trafikpolisen berättar vad bilisterna bör vara extra uppmärksamma på. Christer Suneson christer.suneson@sverigesradio.se Alexandra Bergström trafikpolis i Västernorrland. Foto: Christer Suneson/Sveriges Radio
svt.se, ons 20 aug 2025
Det innebär att de fokuserar på hastighetskontroller i tätbebyggda områden och utanför skolor. – Nu när sommaren är över blir det mer folk i rörelse, och det kan uppstå ovana situationer för bilisterna. Vi kan bara stå 20 minuter på samma plats, sedan har ryktet gått och då behöver vi byta, säger Gunilla Lööw. Mätning varnar för fartsyndare Trots riskerna visar en mätning från Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) att nästan hälften av bilisterna kör för fort utanför skolorna. Av nästan 60 000 observationer under skoltid körde 48 procent över den tillåtna hastigheten, enligt mätningen. – Människor kör fort överallt tyvärr. Det kan bero på stress eller tankspriddhet, men det är verkligen inte bra. Polisen vill med den här veckan visa att vi finns och att skapa trygghet i områdena, säger Gunilla Lööw.
Epoch Times Sweden, ons 20 aug 2025
Nästan hälften av bilisterna kör för fort utanför landets skolor, enligt NTF, som säger att barnens rätt till en trygg skolväg hotas av fortkörande bilister. Man vill att färre föräldrar kör barnen till skolan, för att få ner antalet bilar kring skolorna. I samband med årets skolstart uppmärksammar Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, att nästan hälften, 48 procent, av bilförarna, körde för fort utanför ett antal skolor som man har bedrivit kontroller vid. Det är en marginell minskning från 2023 då 51 procent körde för fort utanför skolorna, men fortfarande allvarligt, konstaterar man.
Västerbottens Mellanbygd, tis 19 aug 2025
Nästan hälften av alla bilister kör för fort förbi skolor – mitt under skoltid. Det visar en nationell studie. I samband med skolstarten intensifierar polisen trafikkontrollerna. Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, har genomfört hastighetsmätningar vid nio skolor runt om i landet. Av nästan 60 000 fordon körde 48 procent snabbare än tillåtna 30 kilometer i timmen. En marginell förbättring från 2023 då siffran var 51 procent. Inför att skolorna börjar gjorde NTF nya mätningar och intervjuer med föräldrar i Västerbotten. – Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet, det är ett samhällsproblem, säger Lars Nordquist, nationell projektledare på NTF. Polisen har inför skolstarten intensifierat trafikkontrollerna, särskilt runt skolor och förskolor, för att öka trafiksäkerheten. Fokus ligger på att se till att bilister håller hastighetsbegränsningarna och att trafiken flyter säkert för barn och ungdomar. Bilister uppmanas att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden och vara extra uppmärksamma på barn i trafiken. Fredrik Bjärnesand Övergångsställe vid Artediskolan i Nordmaling. Fredrik Bjärnesand Övergångsställe vid Artediskolan i Nordmaling.
Västgöta-Bladet, tis 19 aug 2025
Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet – mitt under skoltid. Förmodligen skulle resultatet bli liknande även utanför skolorna i Tidaholms kommun. Resultatet från mätningarna visar en marginell förbättring jämfört med 2023, då 51 procent av bilisterna körde för fort vid liknande mätningar. Problemet är dock fortsatt allvarligt – särskilt i områden där barn rör sig till fots eller med cykel till och från skolan. Inför skolstarten hösten 2025 planerar NTF att återvända till samtliga mätplatser för att genomföra nya hastighetsmätningar. – Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet, det är ett samhällsproblem. Om bilister medvetet bryter mot lagen måste vi bötfälla fler eller skapa en samhällsdebatt som likställer fortkörning med andra allvarliga brott, säger Lars Nordquist, nationell projektledare på NTF i ett pressmeddelande. Tidigare nationella mätningar i tätort som NTF genomfört, visar att efterlevnaden av hastighetsgränser generellt försämras ju lägre hastighetsbegränsningen är – något som är särskilt oroande i områden med många oskyddade trafikanter. Skillnaden mellan 30 och 50 km/h kan vara livsavgörande. – Vi ser dessutom att trafiksituationen ofta förvärras av föräldrar som skjutsar sina barn till skolan. Det leder till ännu mer trafik, trängsel och en otrygg miljö för de barn som går eller cyklar.
Morgon i P4 Västmanland, tis 19 aug 2025
Skolor, det visar siffror från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Elisabeth Westman jobbar på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Elisabeth Westman jobbar på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet och mäter hastigheterna utanför Vasagymnasiet i Arboga. Vad tänker du om att varannan kör för fort utanför skolor? Vi gör de här mätningarna vid skolstarten för att titta och uppmärksamma hur fort det går utanför skolor. Vi gjorde en förmätning här i maj och där visade det sig att på den här 30-sträckan så var den högsta hastigheten vi mätte upp 58 kilometer.
Lokala Nyheter Sörmland, mån 18 aug 2025
Och det här församlingshemmet ligger ju precis mitt i och är en träffpunkt där man kan få mötas eller bara komma in och sitta i stillhet en stund. Det kan vara de som behöver det i en sån här dag. Nu ska det handla om trafiksäkerhet med de yngsta i fokus. På Skolgatan i Vagnhärad pågår den närmsta veckan dolda hastighetsmätningar. Den här veckan är det skolstart på många håll runt om i Sörmland. Med det ökar biltrafiken utanför skolorna. Enligt en färsk undersökning av Trafiksäkerhetsorganisationen NTF så kör nära på varannan bilist för fort utanför skolorna. Den där körde 26 km i timmen och så får vi längden på den så att vi vet att det är en personbil och så är den exakt vilken tid den passerade också. Det är ju som en liten låda som är ganska osynlig så att säga som mäter det här.
Sveriges Radio, mån 18 aug 2025
Nästan hälften av alla som körde sina fordon förbi Jättestenskolan i Grums en vecka i maj körde för fort. Det visar trafiksäkerhetsförbundet NTF:s mätning. Majoriteten av förarna körde en till fem kilometer för fort på 30-vägen utanför skolan. 240 av bilisterna körde mellan 40 och 60 km i timmen. Ann Nyhlén, projektledare på NTF Värmland, är förfärad och hoppas att föräldrarna tar sitt förnuft tillfånga inför skolstarten. Elias Andersson elias.andersson@sverigesradio.se Nästan hälften av bilisterna körde för fort när NTF gjorde sin mätning utanför Jättestenskolan i Grums. Foto: Jonas Berglund/Sveriges Radio
svt.se, mån 18 aug 2025
Här är ett urval av det som SVT Nyheter Värmland har rapporterat om torsdagen den 15 augusti. Hälften av bilisterna kör för fort Video 2 min Hastigheten är ju det som gör om vi överlever eller inte, säger projektledaren för NTF Ann Nyhlén Foto: Victor M. Gustafsson Ladugård i Grava övertänd – brann ned till grunden Video 45 sek En ladugårdsbyggnad brann ned till grunden i Grava-Rud utanför Karlstad på måndagen. Foto: Rebecca Nymann Kuratorns bästa tips inför skolstarten Video 1 min Skolkuratorn Johanna Pettersson Östlund ger sina fyra bästa tips till föräldrar inför skolstarten. Foto: Maria Haglund
Lokala Nyheter Värmland, mån 18 aug 2025
Vänder på dygnen för de äldre barnen så att de kommer vakna när man ska vara vaken. Att man får i sig frukost. För de mindre barnen kan det vara att man är noga med sin hejdå-rutin. Ett kort avsked, en kram. Fint. Fler tips från skolkuratorn Johanna kan ni hitta på vår sajt och i appen. Mer i samband med skolstarten, för fartsyndarna är många utanför skolorna. Enligt en mätning som NTF gjorde i våras så körde varannan bilist för fort vid de undersökta skolorna. Nu lagom till skostarten ska man ut och mäta igen. Hastigheten är det som gör om vi överlever eller inte och vid en eventuell olycka. Så hela projektet går ut på att få generellt kommuner att sänka hastigheten i städer där det finns folk, där det rör sig folk runt om.
Man kan undra vad ska jag göra av mig och vem kan jag prata med och hur kan någonting sånt här hända. Och här är vi vana vid att fundera i de banorna och kunna vara med människor. Nu ska det handla om trafiksäkerhet med de yngsta i fokus. För på Skolgatan i Vagnherrad så pågår den närmaste veckan dolda hastighetsmätningar. Den här veckan så är det skolstart på många håll runt om i Sörmland och med det så ökar biltrafiken utanför skolorna. Och enligt en färsk undersökning av trafiksäkerhetsorganisationen NTF så kör nära på varannan bilist för fort utanför skolorna. Den där körde då 26 kilometer i timmen och så får vi längden på den så att vi vet att det är en personbil. Och så är den exakt vilken tid den passerade också. Ja det är ju som en liten låda som är ganska osynlig som mäter det här. Ja, den är ganska oansändlig.
Nyheter P4 Skaraborg, mån 18 aug 2025
Varannan bilist fortsätter att köra för fort utanför skolor. Det visar 60 000 nya mätningar från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Som bland annat gjorts vid Möseborgsskolan i Falköping. Det här är ändå en ganska bra sträcka där kommunen har gjort mycket åtgärder för att försöka få ner hastigheten. Så det är skrämmande att det ändå är så pass högt. Sade Albin Göransson på NTF. I april 2024 fick en begravningsbil i Skövde p-böter under begravningsceremonin. En händelse som nu fått spridning i sociala medier och gjort många upprörda. Jesper Nyström, enhetschef för drift i Skövde kommun, säger att de fått ta emot en hel del samtal. Det har varit väldigt många som tycker att vi borde vara mer toleranta. Är det verkligen rimligt att bötfälla en begravningsbil?
Falköpings Tidning, mån 18 aug 2025
Han vill även skicka med några tips till de föräldrar som vill låta sina barn cykla eller gå till skolan: – När det är dags att släppa iväg sina barn till skolan, så tycker jag att man ska planera skolvägen från hemmet till skolan redan innan. Se till att de tar rätt väg och att de använder sig av övergångsställena. Öppna bild i helskärmsläge Albin Göransson på NTF Skaraborg håller just nu på att mäta hastigheten på bilarna som passerar Mössebergsskolan. Bild: Michael Joelsson Albin berättar att han tycker att kommunen har gjort många bra åtgärder för att sänka hastigheterna redan, men ändå körs det för fort där. Bild: Michael Joelsson
fortsätter köra för fort utanför skolor. Det visar senaste mätningarna från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet som bland annat är gjorda vid Mösebergsskolan i Falköping. Det här är ändå en ganska bra sträcka där kommunen har gjort mycket åtgärder för att försöka få ner hastigheten. Så det är skrämmande att det ändå är så uppas högt. Sade Albin Göransson på NTF. Räddningstjänsten har släckt två gräsbränder i Västra Skaraborg på eftermiddagen. En åkerbrann i Nossebro och i Lidköping brann det vid vägkanten vid biltema. Båda bränderna är släkta. Enligt den nya skärpta skollagen får personal på skolor genomsöka elevers väskor om det finns en konkret anledning till detta. Melke Svärd är elev på Västerhöjd gymnasiet i Skövde. Det känns väl sådär. Jag kanske inte vill att de ska kolla vad jag har i väskan.
Eftermiddag i P4 Skaraborg, mån 18 aug 2025
Sierra, man håller på och målar väglinjer ut med vägen där och arbetsfordon som rör sig sakta på platsen. Sen så påminner jag än en gång om Länsväg 2748 Axfalla och det är Kilometervägen eller Hedvägen. Där är vägen avstängd och enligt Trafikverket ska den stängas av permanent. Ser du något mer som händer får du gärna ringa och tipsa mig på 020 999 444. Linda Gustafsson, det ska handla om mätningar. Ja, det är Nationella Trafiksäkerhetsförbundet som har gjort mätningar vad gäller hur fort folk kör vid skolor. De har gjort 60 000 observationer. Och de här observationerna visar att varannan bilist kör för fort. Fortsatt kan man säga. Det är ju inga nyheter det här. Och en av de här mätningarna har gjorts vid Mösebergsskolan i Falköping. Det är inga bra siffror det här. Och som sagt, vi har ju en situation här i Sverige idag där barn behöver röra på sig mer.
Eftermiddag i P4 Värmland, mån 18 aug 2025
För i morse så var Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF utanför Jättestenskolan i Grums och pratar med föräldrar som hämtar och lämnar på skolan. Många kör alldeles för fort. Du har väl noterat att det är 30 utanför skolorna och i Grums där så körde nästan hälften för fort när NTF mätte en vecka i maj. Visas fort som 60 kilometer i timmen till och med. Nu mäter man igen för att se hur vi beter oss egentligen. Det kan vara lite käckt att ha med dig om du är lite ringrostig på att lämna och hämta barn, Vilket är helt naturligt efter sommarlovet. Kom ihåg att det är lätt att hamna lite över 30 i gränsen.
Så går den dolda hastighetsmätningen till – se i videon. Foto: Robin Hult/SVT I en vecka ska mätutrustningen i Vagnhärad sitta uppe. Enligt de senaste mätningarna så kommer nästan varannan bilist köra för fort förbi skolan. Närmare 60 000 observationer genomfördes i våras av trafiksäkerhetsorganisationen NTF på nio olika platser i landet. De visade att 48 procent av bilarna for förbi i för hög hastighet. Nu i samband med skolstarten görs nya mätningar för att följa upp det tidigare resultatet. En ljusglimt är att det enligt NTF:s siffror har skett en minskning i fartsyndandet sedan mätningen gjordes senast, för två år sedan. Då var det 51 procent som körde för fort.
– Hastigheten är det som gör om vi överlever eller inte säger projektledaren Ann Nyhlén Foto: Victor Moberg Gustafsson I våras gjordes en undersökning av Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF visar att 48 procent av bilförare kör för fort på vägar nära skolor. Nu görs en ny undersökning inför skolstarten. – Man är lite för nonchalant med hastigheterna, säger Ann Nyhlén, projektledare på NTF. Vårens undersökning visade att totalt var det 48 procent av bilförarna som körde för fort nära skolor. Av dem så var det 32 procent som körde 1-5 km/h över, 12 procent som körde 6-10 km/h över och 4 procent som körde 11-20 km/h över hastighetsgränsen. – Några kilometer för fort kan göra att du inte hänger med om vad som händer, säger Ann Nyhlén I Värmland har Jättestensskolan i Grums blivit utvald för att se över hur bilförarna egentligen åker vid skolor.
Västerbottningen, mån 18 aug 2025
Nyheter P4 Värmland, mån 18 aug 2025
Nästan hälften, 46 procent av alla fordon som åkte förbi Jättestelanskolan i Grums en vecka i maj körde för fort. Det är ju jättetragiskt med hastigheten överhuvudtaget att man inte kan hålla den hastigheten som står. Annie Lén, projektledare på NTF. Nästan hälften av de 6000 fordon som körde förbi på 30 vägen utanför skolan körde för fort när NTF gjorde sin mätning i maj. Majoriteten av dem körde 1-5 km för fort men runt 240 körde mellan 40-60 km i timmen. Förbi en skola har vi sett 30, inte en jättelång sträcka. Den där sträckan som är på sin höjd ett par hundra meter tar ju inte någon extra sekund om man kör i den hastighet som är. Då skulle man dessutom hinna stanna och reagera på alla som rör sig runt omkring.
Förmiddag i P4 Skaraborg, mån 18 aug 2025
Vi ska byta ämne här nu i programmet. P4 Skaraborg. Sveriges Radio. Ja, för varannan bilist fortsätter att köra för fort utanför skolor. Det här visar senaste mätningar från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Joakim Nilsson, du finns nu i Falköping. Ja, och nioplatser har de gjort de här mätningarna på i landet. En av dem här i Falköping och här träffar jag Albin Göransson från NTF. Hur reagerar du på vad de här mätningarna har visat här? Jag reagerar ju starkt. Det är inga bra siffror här och som sagt vi har ju en situation här i Sverige idag där barn behöver röra på sig mer. Och där är ju faktiskt ett hot mot barnens folkhälsa. Förvånar dig mätningarnas resultat? Jo, det förvånar mig. För det här är ändå en ganska bra sträcka där kommunen har gjort mycket åtgärder för att försöka få ner hastigheten.
Mariestads-Tidningen, mån 18 aug 2025
En grusväg måste skrapas två–tre gånger om året, den ska grusas och saltas, skötas om. Kostnaden för omläggningen av vägen är beräknad till 3 366 062 kronor. Ersättningen från Trafikverket är 2 356 244 kronor. Niklas Johansson sticker inte under stol med att det är ett dilemma att det inte bara är de som är beroende av vägen som nyttjar den. – NTF kom fram till att det är cirka 300 fordon per dygn. Det är betydligt fler än de som bor utmed vägen. – Många som bor i Töreboda och jobbar i Moholm, eller ska åka vidare mot Tibro, väljer att åka Vallavägen istället för att åka via Hjälstadsrondellen, liksom de som kommer från Moholm och Tibro och ska till Töreboda. Det totala slitaget har gjort att beläggningen är tunn och då den är uttjänt har myndigheterna sedan en tid slutat att lappa och laga.
Skolkurator Johanna Pettersson Östlund har tips på hur man som förälder kan hjälpa till vid skolstarten. Vänder på dygnen för de äldre barnen så att de kommer vakna när man ska vara vaken. Att man får i sig frukost. För de mindre barnen kan det vara att man är noga med sin hejdå-rutin. Ett kort avsked, en kram. Fint. I samband med skolstarten genomför NTF den här veckan hastighetsmätningar vid skolor. I Värmland sker mätningar vid Jättestenskolan i Grums. Vid en mätning i våras vid samma skola körde 48 procent av bilisterna för fort. Region Värmlands beslut att stänga rehabiliteringsbassängerna i länet har lett till väsentligt försämrad hälsa för flera grupper med funktionsnedsättningar. Detta hävdar Rymatikerföreningen som undersökt konsekvenserna av stängningen. Och nu på torsdag så ska resultatet av undersökningen presenteras för de ansvariga politikerna.
Morgon i P4 Värmland, mån 18 aug 2025
Rätt så lugnt än så länge, eller hur? Ja, så är det. Det är mest personal som jag har sett kom hit till Jättestens skolan i grums än så länge den här tidig morgonen. Ja, det är ju så. Skolan är all ära men vårt fokus just nu, eller den här morgonen i alla fall, är ju den här något dystra statistiken från NTF. Ja, NTF som står för Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. De gjorde en mätning i majcka i maj körde för fort. Så är det, så är det. Men än så länge då så är det nog kanske folk som är på gång att starta upp den här dagen. För just nu verkar det vara väldigt lugnt vid skolan. Det är en trafikmässigt. Ja det är det. Jag står ju här vid den här 30-sträckan.
Hudiksvalls Tidning, lör 16 aug 2025
Inför skolstart 2025 planerar de att återvända till mätplatserna och göra nya mätningar. – Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet – det är ett samhällsproblem. Det räcker inte att väghållarna tar ansvar för trafikmiljön. Om bilister medvetet bryter mot lagen måste vi bötfälla fler eller skapa en samhällsdebatt som likställer fortkörning med andra allvarliga brott, säger Lars Nordquist, nationell projektledare på NTF, i ett pressmeddelande. Enligt tidigare undersökningar så är efterlevnaden av hastighetsgränsen försämrad generellt ju lägre den är. De beskriver att skillnaden mellan 30 och 50 kilometer i timmen kan vara livsavgörande. – Vi ser dessutom att trafiksituationen ofta förvärras av föräldrar som skjutsar sina barn till skolan. Det leder till ännu mer trafik, trängsel och en otrygg miljö för de barn som går eller cyklar.
Oskarshamns-Nytt, lör 16 aug 2025
FAKTA / Om mätningarna Hastighetsmätningarna har genomförts vid skolor där maxhastigheten är 30km/h i följande kommuner: Falun, Grästorp, Hudiksvall, Falköping, Trosa, Grums, Partille, Härnösand och Arboga. 2023 körde 51 procent av bilisterna för fort vid liknande mätningar. Vid skolstart, augusti 2025, genomförs nya mätningar samt intervjuer med föräldrar vid skolorna om trafikmiljön och synen på skjutsning. Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling. annicka@oskarshamns-nytt.se LÄS MER OM: 30 km/h kan vara skillnaden mellan liv och död. Foto: NTF
Borås Tidning, lör 16 aug 2025
Varför diskuteras inte sänkt hastighet som ett led i klimatpolitiken? Mot den bakgrunden borde en enkel, billig och bevisat effektiv åtgärd som sänkta hastigheter på vägarna ligga högt på den politiska agendan – men den diskuteras knappt. I dag vet vi att: Det är möjligt att sänka bränsleförbrukningen med 10 procent per varje 10 km/tim man sänker hastigheten över 80 km/tim. Enligt en mätning av NTF och Naturskyddsföreningen kan redan en sänkning av hastigheten med 7 km/tim leda till utsläppsminskningar på upp till 18 procent. Elbilar drar tydligt mindre energi i lägre hastigheter – varje kWh som inte förbrukas är en klimatvinst Och restiden? Försumbar. Det handlar om cirka en minut per mil vid en sänkning med 10 km/tim. Samtidigt är 68 procent av svenska folket beredda att förändra sin livsstil för att rädda miljö och natur (Novus 2024).